Přechod na TOP třídu aneb malá recenze Lumia 925

25. 07. 2014 15:55:00
Cože? Windows Phone? Však se to nedá ovládat, nevyznám se v tom! Není tam bublina z Messengeru a nemůžu si dát 5 úvodních obrazovek, kterými nesmyslně přejíždím z nudy, jako na mém zasekaném Androidu! Přátelé, není to tak. Čím více lidem ukazuji telefon s WP, tím více udivených tváří poznávám.

Snad nikdy v životě jsem nic nerecenzoval, ale o dojmy po dvou týdnech používání nové Nokia Lumia 925 se s vámi chci podělit mým způsobem. Začneme u operačního systému Windows Phone. K němu jsem se dostal před rokem a půl, kdy jsem hledal "levnou" náhradu za dosloužilý a opotřebovaný iPhone. Ano, v té době jsem nevěřil, že je lepší mobil, než okousané jabko a to teprve přicházela 4. generace. Podíval jsem se v obchodě na Lumii 800 a vyzkoušel si práci s ní. Na první pohled jsem byl ohromen tou rychlostí, jak všechny kostičky rychle pracovaly a aplikace se mezi sebou střídaly. A to nemělo multitasking...

Cena toho telefonu byla někde kolem 5,5 tisíc. Já jsem si ho pořídil (nový se vším) za 4 tisíce a byla to zřejmě jedna z mých nejlepších investic, ačkoliv účinnost této investice trvala pouze do tohoto léta. Bylo pro mě velkým zklamáním, když Nokia oznámila konec aktualizací pro 800 několik týdnů po té, co jsem jí pořídil. Do verze 8.1 to však nebyl nijaký závažný problém přežít s 7.8 a kromě Messengeru a Instagramu (který bojkotuji) jsem mohl naplno využívat vše ostatní v raketové rychlosti. Největší výhodou a nevýhodou zároveň byla váha 800. Byla to cihlička v kapse, ale v kombinaci s gelovým krytem tvořila nerozbitný předmět. To je pro lempla mého typu celkem podstatný faktor, po minulém utopení iPhonu a tančení Samsungu po parketě letní zábavy.

Nedávno se naskytla příležitost pořídit další telefon. Ani minutu jsem neváhal, že to bude další Lumie. Ale kterou? 820 je cenově skvělá možnost, avšak ji má kamarád, tak jsem nechtěl opičit. Jedny z nejlepších ohlasů měla 920, ta se však dala těžko "sehnat" za dobrou cenu. Modely 1020 a výše byly jednak v nereálných cenových výšinách i rozměrových. Proto jsem se zaměřil na 925. Neodradily mne ani negativní ohlasy na baterku a přehřívání, k čemu se dostanu později.

Přejdu rovnou k věci, proč je tento systém a tento telefon na velmi vysoké úrovni a ne za cenu jedné měsíční výplaty, jako u nakousnutého jabka, nebo loupežníka ze Samsungu. V tuto chvíli systém Windows Phone (verze 8.1 Cyan) nechybí nic, čím se pyšní ostatní systémy a co normální člověk používá. Facebook i s Messengerem, Instagram, Snapchat, Whatsapp, Viber a všemožné sociální vymoženosti v téměř stejné ne-li rychlejší verzi. Budižkničemu hlasová asistentka se jmenuje Cortina. Rolovací notifikační centrum také přišlo. Subway Surfers, Mimoni, 2048, to vše se již dělá i WP. Úvodní obrazovka může takovou, jakou si ji uděláte. Na jablku nemáte žádnou, na Androidu dobrou, ale komu se chce přepínat mezi plochami, když se na jednu vleze jeden widget? Neříkám, že mám ukázkovou plochu, ale pokud chci rychle něco napsat, komunikovat nebo zjistit, vše je na jedné ploše a přehledně.

Plocha

První řada zprávy, tam není co řešit. V druhé je Store (aktualizace), mail, internet a foťák. Dále budík, soc. sítě, galerie a složka sdružující všechny hry. Tabulka úkolů je pro mě nejlepším řešením místo kalendáře, který má mnoho verzí bezplatně. Mě ale nebaví, když mi zvoní, že mám udělat úkol do předmětu, tak mi to stačí ručně. V neposlední řadě baterka (když je těžká cesta v noci domů), kalkulačka, TV program a hlavně HERE Mapy, které jsou zcela zdarma a jsou OFFLINE. Výborná věc na cesty, protože její součástí je i GPSka.

Já jsem však milovník fotografií a zejména na výletě na kole se mi opravdu nehodí tahat s sebou zrcadlovku. Nikam fotky neprodávám, ale chci, aby trošku vypadaly, a tak ocením dobrý foťák v mobilu. Optika Carl Zeiss je jedna z nejlepších, o tom se nebudeme bavit. O megapixelík je na tom Lumia lépe než iPhone 5S a software na ladění fotky přímo při focení od Nokie je vynikající. Výsledky jsou potom zhruba takové.

Přehrada

Červánky

Slunce

Tím se můžu dostat k váze telefonu. 925 jednoznačně vyvrací mýtus o tom, že jsou Nokie "cihly". U 800 jsem tomu ještě věřil, ale když jsem dostal do ruky tuhle krásku, myslel jsem, že v ruce nic nemám. 139 gramů opravdu není moc a těch 20 gramů rozdílu od jablíčka nepoznáte. Takže se dá pochybovat o velikosti. 4,5 palce je velmi velký kompromis. Moje ruka je tak malá, že by na ni seděl telefon s takovými 4,3 palci. Pro normálního chlapa je však 4,5 ideál. 925 sice nemá Retinu, avšak 1280 x 768 mluví za vše. To jsem měl nedávno na počítači... Pro informaci, 5S má "jen" 1136 x 640.

Lumia 925 má pouze 2 "problémy", které se dají nazývat problémy. První je slabá baterie. Při "normálním" využití to sotva vydrží den. Ano, je to tak, avšak neměl jsem možnost otestovat "full provoz" ve škole. Přesto to není takový rozdíl od jakéhokoliv jiného smartphonu. Ten den je takový standard a pro opravdu podstatné věci to den vydrží a dnes má přes noc mobil v nabíječce snad každý. Druhou věcí je přehřívání. Z toho jsem byl mírně zklamán, že složitější hry jako FIFA, Asphalt, Assasins Creed atd z Lumie udělaly topení. Jenže hry jedou více, než plynuje a ani známka sekání. Takže co je lepší? Zasekaná hra na Androidu s ledovým krytem nebo topení, ale radost z plynulé hry? Věřím, že v zimě to ještě ocením :-)

Těm, co moje žvásty dočetli až sem, patří obdiv. Já nechci být žádný manipulátor, jelikož sám dobře vím, že každý dělá na mobilu přes den něco jiného a každý má jiné využití. Jen mě zaráží jedno porovnání. Proč lidé sypou desetitisíce do jablek, když okna umí to samé za poloviční, někdy i čtvrtinovou cenu? Protože mít iPhone je IN? Protože Galaxy S4 je velké jak kráva, že se nevejde do kapsy, ale je v reklamě? Vlastně je to stejný případ v jakémkoliv konkurenčním boji. Dav krmí ty elitní hráče, zatímco poctiví dělníci můžou udělat perpetuum mobile zadarmo a nikdo o ně neopře ani metlu. Je potřeba si uvědomit, že to, co kupujeme a používáme, toho prodejce a obchodníka živíme a podporujeme. Já teda budu raději podporovat někoho, kdo chce pro uživatele to nejlepší a pracuje na svých chybách. Ne někoho, kdo se jen pře o zisky a klientela je mu úplně u pr....

Autor: Filip Bartoš | pátek 25.7.2014 15:55 | karma článku: 10.07 | přečteno: 527x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

28.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 13.12 | Přečteno: 121 | Diskuse

Zdenek Slanina

Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity

Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.

26.3.2024 v 5:22 | Karma článku: 24.18 | Přečteno: 514 |

Martin Tuma

Berte Viagru, dokud si na to vzpomenete

Rozsáhlá studie odhalila významné snížení výskytu Alzheimerovi nemoci u pravidelkných uživatelů Viagry

25.3.2024 v 14:17 | Karma článku: 13.60 | Přečteno: 303 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

25.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 14.44 | Přečteno: 189 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.

21.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 18.10 | Přečteno: 293 | Diskuse
Počet článků 55 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1285
Absolvent gymnázia, aktivně hrající fotbalista, příležitostný fotograf, občas také skladatel rýmů - šprýmů a také člověk naivně hledajíc na světě spravedlnost. Na Facebooku mám veřejný profil Zde a také mám Twitter Píšu pro Firestarter magazín - business everyday

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...